Andrey Guryanov
Aus Störtönen und Interferenzen erschafft er das Klangbild einer gewaltvollen GeschichteAbout
Andrey Guryanov is a sound artist with free improvisation, independent cinema, and experimental electronic music background. He uses his self-developed software to create versatile yet precise and delicate sound spaces; be it a film soundtrack or an improvised electroacoustic set, the core of his music is sonic ideas, exploring the infinite possibilities of electronic music aesthetics. His debut solo album Anthems is a conceptual research of sound as a document in the field of media archaeology. Subtle, entrancing, darkly ecstatic music of hypnotic potency and experimental ingenuity blending art noise, ambient isolationism, dense drone, and micro-dub, it is also a political statement. "Without the political agenda, this would still be compelling, dark sound art. As it is, it’s haunting music of disturbing potency”, as The Wire magazine mentioned. His live sets focus on feedback-based self-balancing sonic systems. The sound correlations created by these systems are similar in the core of their principles to natural economic or social models. Dense and highly detailed textures explore borders of stability, from bliss to blast. He uses acoustic, digital, and analog instruments to create a sound environment based on the sonic features of the space in real-time.
Programmtext
Anthems heißt das aktuelle Album des russischen, in Berlin lebenden Komponisten und Tonkünstlers Andrey Guryanov. Es erzählt die Geschichte der sowjetischen und russischen Nationalhymnen, von der Internationale über Stalins Sowjethymne, die nach Ende des Kalten Kriegs abgeschafft wurde, bis zu ihrer Wiedererweckung durch Putin. Von allen Hymnen hat Guryanov zeitgenössische Schallplattenaufnahmen gesampelt – und davon immer ausschließlich den Moment der Pause zwischen dem Stimmakkord und der ersten Strophe als Ausgangsmaterial für seine Soundmanipulationen genutzt. Aus Störtönen und Interferenzen erschafft er das Klangbild einer gewaltvollen Geschichte, das Finale 2022 besteht ganz aus den Geräuschen von Explosionen beim russischen Überfall auf die Ukraine.