Performance

Eve Stainton

Impact Driver

About

Artist and performance maker Eve Stainton releases their new choreographic commission, Impact Driver. Featuring live welding, movement, and live sound, scored by Leisha Thomas and Mica Levi.

Impact Driver is interested in methodologies for constructing thriller-like suspense. How suspense can be sustained as the main event, in the absence of a climax or traditional resolution. Borrowing the logic from a welding workshop, Stainton foregrounds activities that require live negotiation and decision making; making visible how scenes and objects take their shape, and continue to move through meanings. Atmospheres, garments, feelings and materials, generative and in tension.

Working with time-based notions of being ‘caught in the act’ and ‘on tenterhooks’, Stainton explores how suspense as a rumbling undercurrent has the potential to punctuate lesbian and trans-masc identities. Haunting, time stretching, absurdist. 

‘Welding is potent for me in so many ways – its strong alchemical presence, its extreme theatricality, its capacity for danger/excitement/drama/power/thrill, its sensuality, its brashness.’ – Eve Stainton

Featuring an ensemble from different creative backgrounds who don’t usually work in the field of dance, this research continues Stainton’s work in celebrating the gender non-conforming lesbian and trans-masc experience, of which there are many, and what foregrounding these identities means to the white western Contemporary Dance canon.

Welding is potent for me in so many ways – its strong alchemical presence, its extreme theatricality, its capacity for danger/excitement/drama/power/thrill, its sensuality, its brashness.
Eve Stainton
  • Eve Stainton – Impact Driver © Anne Tetzlaff
  • Eve Stainton – Impact Driver © Anne Tetzlaff
  • Eve Stainton – Impact Driver © Anne Tetzlaff
  • Eve Stainton – Impact Driver © Anne Tetzlaff
  • Eve Stainton – Impact Driver © Anne Tetzlaff

Programmtext

„Schweißen hat eine alchemistische Präsenz“, sagt Eve Stainton. Impact Driver konfrontiert die gefährliche Arbeit an der Verbindung von Werkstücken mit der Bewegung von Körpern, deren Inszenierung zwischen der Vorstellung von camp wirkenden Cowboys und dem pragmatischen Uniformismus industrieller Produktionsabläufe angesiedelt ist. Hinzu tritt ein antirockistischer Live-Sound, zum Leben erweckt von Leisha Thomas und Mica Levi. Thomas erzeugt Experimentalmusik während Levi Filmmusik komponiert und auf Lo-Fi Punk spezialisiert ist.


Die Choreografie interessiert sich für die Methoden zum Aufbau von thrillerähnlicher Spannung – ohne dass eine traditionelle Auflösung angeboten wird. In Anlehnung an die Logik einer Schweißerwerkstatt zeigt Stainton Aktivitäten, die Verhandlungen und Entscheidungen erfordern. Sie arbeitet mit zeitbasierten Begriffen wie „auf frischer Tat ertappt“ und „in der Schwebe“ und erforscht, wie Spannung als brodelnde Unterströmung das Potenzial hat, Identitäten zu verfremden. Beklemmend, verzerrend, absurd.